top of page
  • מגי אדם

בית 8 עקרב

הַהִתְחַדְּשׁוּת הִיא בְּשָׁלוֹם עִם עַצְמָהּ לְכָל הַדְּבָרִים יֵשׁ גּוֹרָל מַחֲזוֹר הַגּוֹרָל קָרוּי נֵצַח יְדִיעַת הַנֵּצַח קְרוּיָה בִּינָה לאו צה, ספר הטאו, 16




תחומי החיים בהם עוסק הבית השמיני הם נגזרת של מזל עקרב. פלוטו הוא השליט הראשון והמלא של עקרב, ומרס שולט עליו באופן חלקי. עקרב הוא הפיקס של המים, השני ביסוד המים. תהליך הבחירה, שהתפתח מאד בבית השביעי, מגיע בעקרב למיצוי ומימוש בלתי הפיכים. כאן אדם כבר חי את בחירותיו, הופך אותן לחלק אינטגרלי ממי שהוא. הבחירה של 7 היא הגיונית, שקולה, יש בה חיפוש, משא ומתן, הלוך וחזור, אולי ואפשר. הבחירה של 8 היא טוטלית, סופית, מחוברת לבפנים, טעונה רגש חזק.

הארכיטיפ השמיני מספר אל מה אני מתמגנט, מה מושך אותי, מהו בעיני סמל כוח. מדבר על אנשים, נושאים או מקומות איתם אנו מבקשים להתמזג ולהופכם לחלק מהותי בנו. להתחזק ולגדול באמצעותם. בהמשך למאזניים, שם בחרתי עם מי להיות וגיליתי מה מושך אותי, ב-8 צורך זה הופך טוטלי וסופי, חזק ממני. ובית 8 מדבר גם על הצורך להיבחר, הצורך שיבחרו בי. ג'ף גרין מכנה ארכיטיפ זה "המניע הראשוני… השורה התחתונה אליה קשורים כל המניעים הכוכביים האחרים" (Pluto. p. xiii). מזל עקרב, בית 8 וכוכבם פלוטו מייצגים את עוצמת הנשמה הדוחפת אותנו אל מי או מה שנכון לנו, ומושכת אלינו את מי או מה שנכון לנו. אירועים ואנשים הבוחרים בנו או אנו בהם, מציבים אותנו בצמתים חשובים בחיינו, משנים ומפתחים אותנו.

הארכיטיפ השמיני מדבר על קשרים של חשיפה טוטלית, עירום ועריה, ומכאן גם הקשר שלו למִין. מין במובן של חיבור נשמות, מיזוג גוף ונפש. שניים הכרוכים ואחוזים זה בזו, שואבים כוח ומשמעות זה מזו. מין המהווה את נקודת האַל-חזור ביחסי אהבה, מייצג את האיחוד הקרוב והטוטלי ביותר האפשרי בין שניים שאינם קשורים בקשר דם. מין של 8 הוא משפיע ומשנה, נחרט בזיכרון.


זיכרון הנשמה

בבית זה אדם אוצר בקרבו את כל כוחותיו הנפשיים. בתוך המעבדה הפסיכולוגית של בית 8 מתגבשים כל חוויותיו של אדם, והוא לומד להכיר את עצמו לפני ולפנים. מזהה את מוקדי הכוח והחולשה שבו. כוכבים בבית 8 או עקרב עוסקים ברמות העמוקות והלא מודעוֹת של הנפש, והאירועים שהם מביאים עולים ונובעים מן העומק אל החיים הרגילים. גם בית 4, הראשון של המים, דיבר על הטמעה ועיבוד פנימיים. אולם בבית 8, השני של המים, הדברים יורדים קומה, מתבססים יותר. בעקרב ו-8 הכל יותר דרמטי, יותר אינטנסיבי ויותר סופי. קשור בזמנים קדומים יותר ומשפיע לזמנים רחוקים יותר. בית 8 מתייחס לזכרונות שהם הרבה פחות נגישים מהזכרונות של בית 4, וכל המתרחש בו נחרט ומשפיע בצורה מכרעת על המשך ההתפתחות הנפשית והכללית של האדם. בעיקרון, כל בית של פיקס מהווה נקודת משבר בה הקרדינלי אשר פרץ קדימה – נתקל בעולם ונעצר. נסוג פנימה על מנת לבחון, לארגן, למַצק ולגבש את נושאי היסוד בתוך עצמו. בעקרב, שהוא מים, הנסיגה פנימה קשורה ברגשות, ביחסים אינטנסיביים וסוחטים, בטראומות הנחרצות באדם, בקארמה ובזכרונות משמעותיים, מחיים אלה ומחיים אחרים.

בבית 8 נרשמים כל האירועים, התובנות, האובדנים, המִשׁגים, האהבות, המלחמות, ההצלחות, הכאבים, הכשלונות – כל החוויות החשובות – והופכות לזיכרון תת-הכרתי, סוג של חתימה חזקה החורצת רישומה באדם ונהיית לחלק בלתי נפרד ממנו. ארכיטיפ זה מראה היכן אדם מרגיש אבוד וריק ונתון לחסדי גורלו, מתמודד עם אדמה חרוכה בחייו או עם גילוי מזעזע, עם הרס טוטלי או קארמה לא מובנת. היכן אדם חווה את פגיעותו ואת הגורל המיוחד לו. החוויות שאדם עובר בבית זה מותירות בו את רישומן. אדם קולט את חולשתו מול החיים, מבין כי לא הוא מנהל כאן את העניינים. מגלה כי הוא חשוף לאובדן, הרס, נטישה, בגידה, בּושה. מֵבין כי כוחות מסתוריים ועלומים, גדולים ממנו, מנהלים את העולם, והוא מבקש דרך להכיר אותם, לשלוט בהם, ובאמצעותם לשלוט על גורלו. בית 8 מעורר דחף חזק להתפתח באמצעות הטוב והרע שהחיים מביאים.


כוח

מתוך החוסר, מתוך המגננה, מתוך זיהוי החולשות שבי – מתעורר צורך בשליטה, כוח, העצמה אישית. עניינו של עקרב הוא התמודדות עם כוח וחוסר כוח, ושימוש נכון בכוח הזה. במה משקיעים, למען מה מתגייסים ובמה לא נוגעים. מה שווה לו לאדם כדי כך שיהיה מוכן לסכן הכל בשביל אותו הדבר – וממה ינער חוצנו, לחלוטין ולגמרי. עקרב מסמל את אותם דברים שאדם חש צורך כפייתי להבין אותם, להגיע אליהם, לעזוב הכל ולהתחבר אליהם, ולהתעצם בזכותם. ארבעת המזלות הפיקסים מדברים כולם על כוח. אולם שלא כמו דלי, הזקוק לכוח חברתי וּתבוני וגישתו אובייקטיבית ומרוחקת, או שור הזקוק לכוח חומרי ופיסי – עקרב זקוק לכוח הנובע ממנו עצמו, כוח אישי, המאפשר לו לסמוך על עצמו ולשלוט בדחפיו, ברגשותיו ופעולותיו. אמנם גם אריה מדבר על כוח אישי, אולם באריה זהו כוח שׂמח, מחובר לחיים ולהווה, מלוּוה באופטימיות, יצירה, אמון וביטחון. בעקרב זהו כוח אפל, אין בו שמחה ואין בו ביטחון ואין בו אמון. בעקרב יש נחישות, כוח רצון, כוח סבל וכוח נפשי רב, מלוּוים בגישה חשדנית ומתגוננת, סגורה ולא חושפת.

שמו המקורי של מזל עקרב הוא "נשר", שליט השמיים, אשר ממרום מעופו בגבהים יראֶה במדוייק עכבר קטן הרץ על האדמה, בתוך תמונת השדה הרגילה. כך רואים העקרבים: רואים בהגדלה את הכוונה הפנימית, את מה שמתחת לפני השטח. מגיבים לא לגלוי ולנאמר אלא לכוונה שמתחת, לזרימה התת-קרקעית של ההתרחשויות. מזהים את מוקדי הכוח וממה הם נובעים, קולטים בחוש את יחסי המשיכה-דחייה בין אנשים. עֵרים לְכוונות וּלמאוויים טמירים שמתחת לפני השטח, אך מתקשים לראות את הפשוט והגלוי והמובן מאליו.

מה שאדם עובר ולומד על עצמו בבית 8 יוצר בו הבנה פסיכולוגית עמוקה של עצמו, בזכותה יבין גם את הפסיכולוגיה של אחרים ואת נקודות החוזק והחולשה שלהם. במקרים מסויימים תנוצל הבנה זו להפעלת מניפולציות אינטרסנטיות, נקמה, ניצול והרס של חיי אחרים, אשר, כמו תמיד, יפעלו בסופו של דבר כבומרנג ויאמללו את האדם עצמו. אך אנשים חיוביים ומפותחים ממזל זה ינצלו הבנה זו על מנת לעזור בסתר, בכנות, בנכונות, ומבלי לבייש את הנעזר. ישתמשו בכוחם על מנת לתמוך, להציל ולשנות דברים לטובה.


מסלול ההתפתחות

הארכיטיפ השמיני קשור במסלול ההתפתחות הארוך והמתמשך של הנשמה. מסע העובר דרך עליות וירידות, התקרבויות והתרחקויות, התחדשות וטרנספורמציה. האירועים הדרמטיים והקיצוניים והאירועים הקטנים והזניחים הקשורים בו, מכַוונים למעשה את המסלול ההתפתחות הנכון לנו. פלוטו וביתו מדברים על מסע ההתפתחות של הנשמה לאורך הגלגולים, על האיכות המיוחדת של נשמה זו ועל השיעורים המיוחדים לה, היום ובעָבר.

בדומה לנחש, בעל-חיים עקרבי המשיל את עורו על בסיס מחזורי, כך הכוכבים בבית 8 מספרים על צמתים חשובים בחיים, הדורשים חיסול הישן ופינוי מקום לחדש. כל פרק חדש כזה הוא נדבך התפתחותי חשוב הדורש השתנות משורש, או, באין כוח להשתנות, עלולה להתפתח תחושת אובדן בלתי-נסבלת. בית 8 מדבר על מצבים גורליים בחיים, ההכרחיים לשיעורים הרוחניים של האדם. זהו האפל שבכל הבתים האפלים, כמו שהוא המקור לאור החזק ביותר, אור הנובע מן היחיד. פלוטו אֵל השׁאול מאפשר ליחיד לגעת באפלה הנסתרה ביותר שבתוכו, וממנה להביא אור של הבנה ועוצמה.

עקרב ברמה רוחנית יהיה אדם בעל כוח פיסי ונפשי ושליטה עצמית מושלמת. מסוגל לגרום לדברים לקרות, לעצור מלחמה, להוריד גשם. לשלוט בכל דחף, להיות מסוגל להכניע או להרוג אדם אחר במכה ובכל זאת לא להשתמש בזה כשהוא מותקף. להוריד בולדוג מסתער על ברכיו, לעמוד לבדו מול חמישה אנשים ולהציל מידיהם אדם זר לו לחלוטין. יידע לעמוד בכל סבל, פיסי או נפשי, ולהתגבר על כל דחף ותשוקה. אדם המשנה אותך ומאפשר לך לראות את האמת העירומה על עצמך. רואה לעומק הגלגולים של עצמו ואחרים, יודע לטהר קארמה ולהאיץ התפתחות. משנה גורלות לטובה. אנשים עוצמתיים, מסתוריים, ולרוב נחבאים ונסתרים מן הבריות. יכולים ללבוש כל דמות שירצו, לפי צורכי המקום והרגע.

אנשים אשר בית 8 או עקרב מודגשים במפתם יהיו בעלי גישה קיצונית, כוח רצון, כוח סבל ודרישה עצמית, מלוּוים בגישה של חשדנות וחוסר אמון. יודעים נאמנות וקנאות לרעיון או אדם, ויודעים גם לנטוש ולעזוב מבלי הבט לאחור. אנשים אינטנסיביים, מסורים, טוטליים, ויש בהם רצון עז לעזור ולהציל את הראויים. ממגנטים, משיכה-דחייה חזקים. מלאים בצורך בשליטה וקושי לסלוח. יש להם מנגנון זיהוי מפותח של אדם או דבר, קוראים את מה שמתחת לדברים. אנשים החווים שינויים חדים, סיומים ומהפכים בחייהם. בית זה עוסק במוות, אובדן והרס למען התחדשות, ונראה כי אדם שיש לו בית 8 מודגש במפה כמו עובר גלגולים אחדים באותו הגלגול.

בית 8 נמצא מול בית 2. מדבר בנושאים קארמטיים ובמכלול הזכרונות היושבים בנשמה. מספר על חוויות קדומות אשר עיצבו את סולם הערכים של אותה נשמה. התמצית שלו תתבטא באופן מוחשי בבית 2 שממולו. 2 הוא הנטו, הצמצום, של 8. בית 2 מספר על כל שיש באדם, מה הביא עימו, מבחינה ערכית ובכלל. מה טמון בו מלידתו, תוצאת חוויותיו הקדומות. בית 2 מסמל בחירה חופשית, בית 8 – בחירת הגורל. הבחירה החופשית של 2 תשתקף בבית 8 ביכולת של האדם להישאר מואר ושלם וחיובי גם לנוכח האפלה או הדרמה הגדולה ביותר בחייו.

(לומדים אסטרולוגיה גלגל המזלות,

מתוך פרק 7 מהות הבתים והמזלות, עמודים 109-169 )

247 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page