שלוש גישות באסטרולוגיה
- מגי אדם
- 7 במאי 2005
- זמן קריאה 6 דקות
עודכן: 2 בנוב׳
תורת האסטרולוגיה קיימת אלפי שנים. כל המידע שיש בידינו – קיבלנו מקודמינו, ותוך כדי חקירה ודרישה בלתי-פוסקות פיתחנו הבנה דקה ועמוקה יותר ויותר של התורה המופלאה הזו. ועדיין הדרך ארוכה. אני מבחינה היום בשלוש אסכולות עיקריות בתורה זו, אשר לצורך העניין אכנה אותן: קלאסית-פטאליסטית, פסיכולוגית-מודרנית, וקארמטית-רוחנית.
ההבדל העיקרי בין האסטרולוגיה הקלאסית לחדשה נובע מן ההבנה שפתחה בפנינו הפסיכולוגיה, ומן הגילויים וההבנות החדשות של אוראנוס, נפטון ופלוטו. ככל שהלכה והתפתחה תורת הנפש וקיבלה מבנה והגדרות, כך הלך והתגלה הקשר ההדוק בין המטען הנפשי של האדם והבחירות שהוא עושה – לבין סיפורי חייו והאירועים המתרחשים בהם.
יש לנו היום שלוש גישות ראשיות לאסטרולוגיה: אסטרולוגיה קלאסית – כך כתוב כך יהיה אסטרולוגיה פסיכולוגית – הכל זה עניין של מודעות אסטרולוגיה התפתחותית – כך כתוב – ואפשר לשנות

אסטרולוגיה קלאסית
האסטרולוגים העתיקים, מעבר לכך שידעו את מסילות הכוכבים והשפעותיהם – הבינו לנפש האדם והבינו מהי קארמה. הם הבינו זאת בחוש, בין אם היו המושגים האלו נפוצים אז או לא. לאסטרולוגים העתיקים ולדורשים אליהם היתה גישה של צניעות כלפי הטבע וכוחות-העל. שלא כמונו, האדם אז היה הרבה יותר נוח להאמין ולא מסוחרר מעוצם כוחו וידענותו. העולם היה פשוט יותר והיכולת של האסטרולוגיה להבין את מגמותיו היתה ברורה וחד-משמעית הרבה יותר מאשר היום.
המֶסר שהועבר לכל הפונה ליודעי כוכבים היה כך כתוב – כך יהיה בלי הסברים וניתוחים של למה ומדוע ובלי אפשרויות בחירה. זה הפך את האדם חסר-אונים ושפוט בידי גורלו, מבלי שישים לב לחלק שלו בכל מה שמתרחש בחייו. האסטרולוגיה הקדומה הוסיפה והבדילה באופן חד-משמעי בין מעמדות -- למלכים ורוזנים היתה כאילו יותר בחירה מאשר לעם הרחב. שונה לגמרי מהזמנים שלנו, שלכל אינדיבידואל יש מקום וגורל ייחודי. (בסוגריים נעיר כי בכך היתה היהדות שונה ומתקדמת, ומכאן נולד המשפט "ישראל מעל הכוכבים". זאת משום שהיהדות נתנה לאדם הפרטי כלים מוגדרים באמצעותם יוכל לשפר את עצמו וגורלו דרך מאמצי התעלות יומיים המלווים פעולות פשוטות כמו אוכל, שינה, חינוך).
האסטרולוגיה הקלאסית פיתחה דיוק רב ביכולת שלה לאמוד אירועים עתידיים – זאת משום שלא נתנה יותר מדי מקום לחופש הבחירה. היתרון שלה היה דיוק, בהירות ומוחלטות. החיסרון – היא לא הציעה אפשרות לשינוי שיכול לבוא ממודעות או הבנה או בחירה אחרת. אסטרולוגיה קלאסית הפכה כלי מדוייק לזיהוי מצבים והתייחסה לתכונות מרכזיות באישיות האדם כמו אומץ, סמכותיות, חוכמה, ערמומיות, רוע לב, טוב לב, רצינות או קלות, בלי יותר מדי סיבוכים.
היום, כשאנחנו כן לוקחים בחשבון התפתחות אישית ובחירה אישית, מקומה של האסטרולוגיה ככלי ניבויי ומיסטי הפך לה לרועץ והוריד מכבודה. מדוע? משום שהדיוק ירד דווקא משום שהאדם התפתח. הדיוק כבר איננו מה שהיה -- משום שהאדם משתמש יותר בחופש הבחירה שלו.
ועדיין -- חשוב לזכור ולא לשכוח כי כל הידע הקיים היום הוא למעשה התפתחות של האסטרולוגיה הקלאסית ומה שנשמר ממנה. הידע הקלאסי הוא נכסי צאן ברזל וחייבים לשמור עליו, לכבד אותו, לנסות להבין עוד ועוד שכבות ממנו. עדיין יש שם דברים שאיננו מבינים עד הסוף. כמו למשל משמעות מיקומי השליטים והאילוצים שהם מביאים לחיינו, המשמעות הפילוסופית העמוקה של הנעלות (והמפלה הנגזרת ממנה), האם ואיך עובדים כוכבי השבת, המשמעות הייחודית של כל מעלה מה360 מעלות של הגלגל, ועוד. אסטרולוגיה קלאסית היא הבסיס ואין לשחק עימו ואין לשנותו, אלא לנסות להבין מה שאפשר להבין ולשמר כמות שהוא את מה שעדיין איננו מבינים.
אסטרולוגיה פסיכולוגית
המסר שמעבירה האסטרולוגיה המודרנית הוא גמיש ומורכב היום הרבה יותר מאתמול: האסטרולוג המודרני רואה עצמו קודם כל כמאבחן ומטפל הנותן כלים לאדם לשנות את עצמו וחייו בכוחות עצמו. הוא מוצא ומגדיר במפה את הסיבה הנפשית הטמונה באדם עצמו, המביאה לכך ששוב ושוב עסקיו אינם צולחים, או מערכות היחסים שלו מתפוררות או שבריאותו אינה משתפרת או שילדיו אינם מאושרים. בכך האסטרולוג מסיר את האחריות מהכוכבים ומעביר אותה אל האדם. כשעוסקים באסטרולוגיה פסיכולוגית החיים שוב אינם גזירת גורל שרירותית -- בידינו להבין את הגורמים הפסיכולוגיים שהם הסיבה והמקור לאירועים אלה ואלה בחיינו. דרך האסטרולוגיה הפסיכולוגית אדם מגלה איך האמונות שלו, ההרגלים ותבניות המחשבה השליליות והחיובית מעצבות את חייו. מה שאסטרולוגיה פסיכולוגית אומרת הוא שהאדם התבגר במקצת. עדיין לא ממש בוגר, אבל כבר לא כל כך ילדי ותלוי במלך או בכוהן או במעמד אליו נולד כמו בדורות קודמים. אפשר להגיד שהאנושות נמצאת היום בגיל ההתבגרות עם נטייה לבחרות. מעיזה, מנסה דברים, לא באמת אחראית, לא באמת סבלנית. (אולי בסין כן... בכל אופן לא אצלנו במערב).
האסטרולוגיה הפסיכולוגית-מודרנית אומרת: כיוון שאתה עושה – אתה יכול לשנות. זוהי גישה מדהימה וראויה לכבוד. נותנת תקווה וכיוון. יכולת האבחון שלה מדוייקת ופותחת אפשרויות ריפוי חשובות. למעשה השפה הפסיכולוגית קיימת בתוך האסטרולוגיה העכשווית. לכל מושג פסיכולוגי יש מקבילה באסטרולוגיה -- המורכבות של נפש האדם לא התבהרה לנו רק מלפני מאה שנה. לשמש, לשבתאי, לירח, למרקורי, לפלוטו, לאוראנוס, למרס -- לכל כוכב וכוכב יש מושג פסיכולוגי תואם. אגו, תת-מודע, אני עליון, השלכות, העברות, הדחקות, אשליות, דחפים ועוד -- לכל מושג פסיכולוגי יש מקבילה אסטרולוגית.
ההבדל בין אסטרולוגיה קלאסית למודרנית הוא בשיטת הטיפול, שעברה מאמצעים מיסטיים מוזרים כמו גירוש דיבוקים או בידוד שהיו נהוגות פעם, שיטות שבהם המטופל הוא פסיבי וסובל -- לאמצעים שכליים המכבדים את המטופל ומאפשרים לו להיות שותף בריפוי העצמי שלו. האסטרולוגיה העכשווית מנסה בכל כוח להרחיק מעצמה את "הצל המיסטי" שהופך אותה לא אמינה, ולקבל איזשהו נופך מדעי בדומה לפסיכולוגיה, בינתיים ללא הצלחה יתרה (ולא סתם. כפי שנראה, עדיין יש מקום למיסטיקה גם באסטרולוגיה).
האסטרולוגיה הפסיכולוגית, מאד פופולרית היום, כוחה רב באיבחון מדוייק. ואף שהכל מסכימים שביקור אחד או שניים אצל אסטרולוג אינו תחליף לליווי הארוך והזהיר הניתן בטיפול פסיכולוגי – אדם בריא יוכל להמשיך לעבוד היטב עם ההבנות וההנחיות שקיבל מהאסטרולוג הנוקט גישה זו, יזהה טוב יותר את המניעים הרגשיים והאחרים המעצבים את חייו, וילמד עצמו איך לשנות אותם לטובה. האסטרולוגיה הפסיכולוגית קידמה את התחום בצעד ענק ונתנה לה מקום בעולם המודרני.
אסטרולוגיה קארמטית-התפתחותית
אסכולה שלישית, שהגורו שלה הינו ג'ף גרין והוא אשר טבע עבורה את השם מסע ההתפתחות של הנשמה משלבת למעשה בין שתי האסכולות. בדומה לגישה הקלאסית, אסטרולוגיה קארמטית מבחינה באותם חלקים בחיינו שהם גזירת גורל ואינם בשליטת האדם, ובדומה לפסיכולוגית -- מבחינה מה כן בשליטתו ותלוי בבחירות שלו. אסכולה זו מדגישה את הרעיון המרכזי של המפה ואת היעד הרוחני שהיא מסמלת.
הביטוי 'גזירת גורל' מתכוון לתנאים לתוכם נולדנו. גוף מסויים, תכונות אופי ומזג מסויים, משפחה, עם, מעמד, כשרונות -- בצד אירועי מפתח גדולים וקטנים שאנחנו כולנו חייבים לעבור דרכם, אם נרצה או לא נרצה. אסטרולוגיה קארמטית מחברת את הסיפור העכשווי עם סיפורים מוקדמים הקשורים בגלגולים קודמים כפי שהם משתקפים ממפת הלידה ומהאדם עצמו. מנסה לקשור את העבר הקדום עם ההווה. מה דורש המשכיות והעמקה -- ממה צריך להיפרד -- מה דורש תיקון. גישה שלישית זו מנסה לזהות את המקור ממנו נובעים תכונות האופי והתנאים המסויימים בחיי האדם. לא מהו המקור הפסיכולוגי לבעיותיו, אלא מדוע קיבל את המפה שקיבל. מה ייעודו, מה הביא לכאן מחייו הקודמים ולאן הוא ממשיך במסעו.
מצד אחד יש בגישה הזו את הטעם של קבלת הדין -- מצד שני היא נותנת מרחב עצום לבחירה חופשית. בניגוד לאסטרולוגיה הפסיכולוגית, הטוענת שאדם יכול לשנות הכל אם רק ישתנה וילמד להאמין בעצמו – אסטרולוגיה קארמטית אומרת שלא. ובניגוד לאסטרולוגיה הקלאסית האומרת שאין בידי האדם לשנות דבר – אסכולה זו מפרידה בין מה אפשר ומה אי אפשר, וכך יש בה משתיהן. מכבדת את הבלתי ניתן לשינוי – גם מחזקת מודעות והבנה מנין נובעים הדברים. הבנה שעוזרת לשנות מה שחשוב לנו לשנות. מזהה את המניעים אשר בשורש המפה ותבניתה.
שילוב בין השלוש
בשבילי הדרך הנכונה היא לשלב בין השלוש: אסטרולוגיה קלאסית מאפשרת לי לזהות מגמות ואירועים -- שנה זו דורשת כך וכך, מעבר של כוכב דורי דורש כך וכך. ואם האדם נענה לדרישות אלו ומשתף איתן פעולה יגיעו תוצאות אלו ואלו. אם לא אז כנראה שלא. כמו כן מדברת על תכונות שהן טבועות באדם, נולד עמהן ואין צורך לשנותן. אם אדם נברא כך -- ביישן, לחוץ, עדין, גס, הרפתקן, מוחצן, מופנם, אמיץ, פחדן, קמצן, נדיב, פוחד ממחוייבות, רוצה מחוייבות, ספונטני, עצור, רגיש יותר או רגיש פחות -- אם אדם נברא כך, אם זה מה שיש במפה, אז זה מה שנכון לו. ומה שאני עוד אוהבת באסטרולוגיה הקלאסית זה שאין בה את היומרה שהכל בר-תיקון. שיש בה צניעות מול הבלתי ניתן לשינוי.
ומה שאני אוהבת באסכולה הפסיכולוגית זה את אותם חלקים בה המציעים לאדם לבחור אחרת. את ההבנה שלה, שאיננו חייבים להיצמד לדפוסים ואמונות, שיש ריפוי ויש משמעות לבחירות שנעשה. שברגע שהבנתי מהם השדים המניעים אותי, ברגע שאני חושף אותם לאור, אין להם כבר כוח עלי. אני יכול לשנות.
ומה שמושך אותי כל כך באסטרולוגיה הקארמטית היא ההבנה של המקור, של המניעים. התמונה הרחבה שהיא נותנת, שמשנה את הפרופורציות. את היכולת שהיא נותנת, להסביר מאיפה באנו ולאן אנו הולכים ומדוע קורה כך וכך.
בסך הכל כל השלוש תורמות ונחוצות ויש בכל אחת את הכוח המיוחד לה ואת התרומה המיוחדת לה להבנת הנפש, הרוח והנשמה -- שלושה המייצגים את האני הנסתר, ההמשכי, הקיים במערכת המורכבת שלנו.
מאמר זה היה הראשון שהעליתי לאינטרנט לפני הרבה הרבה שנים.
עדכנתי אותו נכון להיום ב-19/8/2024




תגובות